Apakah kesan Kafein kepada tubuh badan ??


Apa itu Kafein?
Kafein ialah sebatian kimia yang dijumpai secara semulajadi di dalam makanan contohya biji kopiteh, biji koko, buah kola (Cola nitida), guarana, dan maté. Ia terkenal dengan rasanya yang pahit dan bertindak sebagai perangsang kepada sistem saraf pusat (central nervous system, CNS), jantung, dan pernafasan. Kafeina juga bersifat diuretik (iaitu boleh dikumuh melalui air kencing). Ia bertindak sebagai perangsang lemah pada system saraf pusat dengan itu selepas minum secawan kopi atau teh seseorang mungkin berasa lebih segar.





Selepas ini, jangan lupa untuk minum KOPI MAHKOTA DEWA AL JANNAH  sebelum pergi ke tempat kerja ya!!






Sudah diketahui ramai sejak zaman dahulu lagi bahawa kopi adalah penyelesaian yang tepat untuk menghilangkan rasa mengantuk. Minum sahaja kopi, dan anda akan berjaga sepanjang hari. Kopi juga membantu untuk mengekalkan kesegaran minda anda khususnya jika tengah bekerja.



Apabila kafein dapat menguatkan memori, maka ia juga dapat membantu untuk mengelakkan penyakit seperti Alzheimer dan Parkinson. 



Minuman berkafein juga mampu untuk mencuci usus. Oleh itu, amalkan minuman berkafein sekurang-kurangnya dua kali seminggu supaya anda mempunyai usus yang sihat.






Kafein merupakan sejenis ubat yang hampir sama dengan teofilin. Teofilin ialah sejenis ubat bronchodilator yang digunakan bagi membuka saluran pernafasan dalam paru-paru untuk melegakan gejala-gejala penyakit asma seperti nafas yang berdehit, batuk dan sesak nafas.



No comments:

Widget Recent Comment No.

google-site-verification: google93ba4480eb2f58ce.html